Когато в нощта на 11-и септември 2024-а година рухна един от четирите моста на Елба в центъра на Дрезден, всички изпаднаха в шок. Това, че се размина без жертви и ранени, граничеше с чудо: в района на саксонската столица живеят почти 800 000 души, а повече от два милиона туристи посещават града всяка година. Последният нощен трамвай е преминал по моста само 18 минути преди срутването.
Причината бързо стана ясна: стоманата, използвана при строежа на моста между 1967-а и 1971-а година, е била корозирала. За съжаление в Германия хиляди мостове също са в лошо състояние и спешно трябва да бъдат ремонтирани.
За мостовете са нужни поне пет милиарда евро годишно
В Германия има около 130 000 моста, от които 40 000 са на магистрали и главни пътища и са особено важни за националния трафик. По данни на Федералното министерство на транспорта около 5000 от тези мостове се нуждаят от спешен ремонт или трябва да бъдат разрушени и построени наново.
В бюджета за 2024-а година бяха предвидени 4,6 милиарда евро за обновяването на магистрали, главни пътища и свързаните с тях мостове. При старото правителство в бюджета за 2025-а за тази цел бяха предвидени пет милиарда евро, но според държавната компания "Автомагистрали" това не е достатъчно.
При това са необходими не само ремонтни дейности по мостовете, но и по остарелите пътища и железопътни линии, енерго- и водоснабдяването, телекомуникациите, училищата, университетите и болниците. Както техническата, така и социалната инфраструктура са били пренебрегвани в продължение на десетилетия.
Освен това изостава модернизацията. Преустройството и разширяването на енергийната, климатично неутрална инфраструктура отнема време, а цифровизацията на страната куца. В неотдавнашно проучване на Германската индустриално-търговска камара (DIHK) над една четвърт от анкетираните компании се оплакват от липсата на достатъчно бърз интернет.
Ремонт на 40 важни железопътни участъка
Икономистите отдавна настояват пред политиците, че са необходими повече инвестиции. През лятото на 2024-а проучване на Института за германска икономика стигна до извода, че за следващите десет години ще са необходими 600 милиарда евро - предимно за националната транспортна инфраструктура.
Планът за цялостно обновяване на железопътната мрежа предвижда до 2030-а година да бъдат ремонтирани 40-те най-важни отсечки (общо около 4 200 километра). По този план обаче все още не е осигурено финансиране в размер на 13 милиарда евро.
Колко скъп може да стане един инфраструктурен транспортен проект, илюстрира добилият печална слава "Щутгарт 21" - за преустройство на железопътния възел в града. Строителните работи продължават вече 15 години, а официалните оценки за разходите нараснаха от първоначалните четири на единайсет милиарда евро, без това да е окончателната сума.
Как електричеството да се пренася от север на юг?
Огромни суми ще са необходими и за по-нататъшното разширяване на възобновяемите енергийни източници и на електропреносната мрежа. Вятърната енергия се произвежда основно в северната част на Германия и е необходимо да се изградят повече и по-мощни електропроводи за разпределението на енергията в цялата страна. Операторите смятат, че само разширяването на електропреносните мрежи ще струва 55 милиарда евро - отделно от 110-те милиарда, които ще погълне разширяването на местните разпределителни мрежи до 2033-а година.
Досега разходите са били прехвърляни под формата на мрежови такси върху потребителите, а оттам и върху предприятията. Това обаче ги прави по-малко конкурентоспособни в световен мащаб. Ако държавата иска да облекчи тежестта за потребителите, ще трябва да покрие част от мрежовите такси. Освен това са необходими средства за изграждане на резервни електроцентрали, съоръжения за съхранение на електроенергия и водородна мрежа.
Жилищата не достигат и са скъпи
В цялата страна има и значителен недостиг на жилища, особено в градовете и градските центрове, поради което през последните години наемите на места се повишиха драстично. В Мюнхен например при сключването на нови договори наемът от 24 евро на квадратен метър вече не е нещо необичайно. Това има много негативни последици: хората със средни доходи все по-често не могат да си позволят да живеят в градовете, а работодателите, които не плащат високи заплати, могат да намерят работници само ако предлагат служебни жилища.
В своя анализ Съюзът на германската индустрия изчислява, че през следващите десет години ще трябва да се инвестират допълнително 56 милиарда евро, за да се стимулира жилищното строителство, а и за да може да се строи екологично.
Образованието и здравеопазването също имат нужда от инвестиции
Обновяването на детските градини, училищата и университетите, както и цифровизацията на всички образователни институции също ще струват много - между 100 и 130 милиарда евро. "Германската образователна система е като голяма строителна площадка. Задачите са огромни", се казва в позиция на Синдиката за възпитание и наука. Оттам изтъкват, че недостигът на квалифицирана работна ръка, особено в детските градини и училищата, е "драматичен".
Образованието е в компетенциите на отделните федерални провинции, което означава, че те носят основната отговорност. Градовете и общините обаче също поддържат инфраструктура, която остарява и се нуждае от спешна модернизация. Общините инвестират най-малко, защото просто нямат достатъчно средства.
В сектора на здравеопазването има изоставане в инвестициите от около 50 милиарда евро, недостигът в гражданската защита възлиза на около десет милиарда евро. Става дума за защитата при кризи и големи катастрофи като наводнения и други метеорологични бедствия, но също така - и за защитата от опасности, произтичащи от войни.
Ако се съберат всички тези суми, през следващите няколко години действително ще са необходими стотици милиарди евро, за да се възстанови доброто състояние на техническата и социалната инфраструктура в Германия.
Автор: Сабине Кинкарц
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бойко Разбойко
Коментиран от #16
09:47 17.03.2025
2 Нищо ново
Естествено че разходите ще са големи .
09:50 17.03.2025
3 Аз съм веган
Коментиран от #8, #20, #24
09:51 17.03.2025
4 1984
Коментиран от #22
09:53 17.03.2025
5 БОЗА
Урсулата вика,че и трябвало 800 милиарда,за Украйна...та нема да стане... ;-)))
09:57 17.03.2025
6 Да, зле е
09:57 17.03.2025
7 А така
Коментиран от #9
09:58 17.03.2025
8 обяснено ти е краварино
До коментар #3 от "Аз съм веган":
обяснявам дори може видео да видииш как го бомбандират ваще терористи керченския мост и той не падаа в германия без да ги бомбят и пак падат
Коментиран от #10
09:59 17.03.2025
9 оня с коня
До коментар #7 от "А така":
киро дето още не е във затвора каза: че осрайна ще ти дарява евтин ток , от там сме щели да внасямеха ха ха па то излезе че ние ще им подаряваме от нашия ток пък ние ще го плащаме и още не е във затвора тоя
10:00 17.03.2025
10 Аз съм веган
До коментар #8 от "обяснено ти е краварино":
Ето го първият слънчасъл.Коментиран от #25
10:02 17.03.2025
11 Бойко разбойко
10:02 17.03.2025
12 ИВАН
10:04 17.03.2025
13 Сорос
10:07 17.03.2025
14 Бай Араб
10:09 17.03.2025
15 Бай Арап
10:11 17.03.2025
16 Ами
До коментар #1 от "Бойко Разбойко":
Ако има хора,които постоянно подозират,че някой се облагодетелства,работа няма да се свърши.Факт е,че според ПП-тата всички други,освен тях,не знаят как да правят нещата и всичко зацикли за четири години и се оскъпяимногократно.Сега ще правят пътища,пак с инхаус,но много по-скъпо.За санирането--също.Къде е ползата за хората?!.
10:21 17.03.2025
17 Сега предстои да видим
10:21 17.03.2025
18 Смешник
10:38 17.03.2025
19 Абе кво ви пука?
10:42 17.03.2025
20 факуса
До коментар #3 от "Аз съм веган":
ха ха убиец на зеленчуци що месиш раша,те фалираха отдавна,нямат нищо и с е бият с лопати и то много добре,ако и путин да е умрял,та въпроса е за великите длъжници при които явно всичко е лъжа и измама10:57 17.03.2025
21 А Аспаруховият
11:21 17.03.2025
22 Обаче...
До коментар #4 от "1984":
Ти германците не ги мисли, има кой да умува. Помисли за нашата здравна система, образователна, социална и как нашите кадърни инженери напуснаха България, останаха тия с купените дипломи и все "наши" хора. Как циганите се размножават и тероризират нас българите пред очите на власт, съд и прокуратура. Чак тогава давай "експертно" мнение по чужди въпроси.Коментиран от #26
11:23 17.03.2025
23 Германистан на три минарета
11:46 17.03.2025
24 Ооооо
До коментар #3 от "Аз съм веган":
Бейбиии донт хърт миии,донт хърт мииии ноууу мооорре.......
12:22 17.03.2025
25 А бее
До коментар #10 от "Аз съм веган":
някой познава ли веган,който да НЕ Е обратен ???!
Питам за един зеленчукоПроизводител........
12:27 17.03.2025
26 1984
До коментар #22 от "Обаче...":
"Нашата" здравна, образователна и социална система е просто лошо копие на Западната такава. Циганите ТУК се стимулират да се размножават и да тероризират българите пред очите на власт и съд ТОЧНО както ТАМ се стимулират "новите европейци" да се размножават и да тероризират западноевропейците, пак пред очите на власт и съд. Тази доктрина също дойде в БГ от Запад, преди това "толерантност" нямаше. А, и не съм ти искал разрешение дали да давам мнение или не.Коментиран от #27, #28
13:09 17.03.2025
27 Ами кво се чудите?
До коментар #26 от "1984":
Ние сме копие и подчинена територия на "великият" ЕС!Пропаднала работа са!
13:16 17.03.2025
28 От Германия
До коментар #26 от "1984":
По изказа ти разбирам, че лошотията е дошла от Запада, но защо слагаш Германия в компота който си забъркал? Живея повече от 15 години там и мога да ти кажа, че грешиш. Колкото и да ти се иска Германия да се сгромоляса, няма как да стане. Напълно необосновано като човек от БГ територията си мислеш, че знаеш нещо...но уви. Ако си сигурен в думите си , говори с факти а не на ниво селска седянка. Ще те оборя по всички въпроси да здравна, образователна и социална политика.20:12 17.03.2025